Investiţii pentru viitorul dumneavoastră
Programul Operaţional Sectorial "Creşterea Competitivităţii Economice"
Centrul Internațional de Cercetare și Educație în Tehnologii Inovativ Creative – CINETic
Proiect cofinaţat prin Fondul European de Dezvoltare Regională

Ateliere CINETic @ NOVA

Ateliere CINETic @ NOVA


IULIA GHERGHESCU

Spațiu și spațialitate în creația instalațiilor artistice

10/DEC/2022, 12:00 – 14:30

Instalațiile de artă ca practică artistică experiențială multisenzorială vor estompa în mod deliberat granițele dintre formă și funcție. Una dintre funcțiile lor unificatoare este redefinirea și reorganizarea spațiului.

Spre deosebire de formele de artă plastică bidimensionale, cum ar fi pictură și obiectele sculpturale, instalațiile influențează direct modul în care un spectator percepe mediul înconjurător și invers. O instalație în situ, în trei locuri separate, are ca rezultat trei experiențe vizuale foarte distincte și separate. Calitățile formale și funcționale ale unei instalații sunt în cele din urmă afectate de contextul cadrului fizic al lucrării.

Instalația ca practică îmbină conceptele de transformare a spațiului, comentariul vizual socio-politic și nevoia de implicare și interacțiune umană pentru ca astfel de lucrări să devină „complete”. Mulți artiști contemporani lucrează cu elemente spațiale și ideea de spațialitate, nu numai de dragul spațiului în sine, ci și folosindu-l ca instrument metodologic pentru a-și satisface propriile nevoi artistice.

Această prezentare explorează câteva perspective despre modul în care spațiul influențează percepția oamenilor asupra unei piese de instalație de artă și abordează subiecte precum spațiul ca o extensie a instalațiilor de artă, de ce spațiul este esențial în design, cum comunicăm prin spațiu, care sunt elementele prin care un spațiu comunică, interacțiunea și elemente spațiale care amplifică experiența imersivă.

Iulia Gherghescu este scenograf, cercetător și lector asociat în cadrul UNATC. Experiența sa cuprinde proiecte în teatru ca designer de décor si costume, in film, ca designer de spațiu pentru evenimente și creație de instalații pentru proiecte de performance art. Ca designer și în cercetare este interesată de metodele interdisciplinare de dezvoltare de spații transformabile și interactive pentru amplificarea potențialul lor scenografic.


MARIUS HODEA

Intro to Metaverse: 360/VR Filmmaking

13/DEC/2022, 18:00 – 21:00

Realitatea virtuală și realizarea de filme 360 devine rapid o parte fundamentală a industriilor de film si media entertainment. Propunem o introducere în creația de VR/360 cu un atelier cuprinzător, care oferă participanților instrumentele, cunoștințele și abilitățile necesare pentru a-și crea propriile experiențe imersive. Pe parcursul cursului, voi oferi o explicație clară și precisă a procesului de realizare a conținutului 360 real sau virtual, de la pre-producție până la distribuție. Conținutul cursului include, dar nu se limitează la, prezentarea generala a VR/360, terminologie, tehnologie, selecția camerei, funcționarea camerei, poziționarea camerei și a actorilor, iluminare, editare, stăpânire conținut pentru căștile de VR și online. Acest atelier este conceput pentru a oferi o abordare tehnică, captivantă și practică a învățării acestui nou mediu.

Marius Hodea este creator de spații digitale, cu focus pe realitate virtuală, în special medii virtuale în relație cu experiența umană. Asistent cercetare în cadrul CINETic București și în curs de finalizare a studiilor doctorale în cadrul Universității Naționale de Artă București, Marius are o experiență bogată în creația VR atât la nivel de design cât și de implementare, contribuind prin activitatea sa la dezvoltarea de idei și tehnici, oferind consultanță în proiecte de cercetare și educație în domeniu și având o activitate artistică prolifică.


MARIUS HODEA

Intro to Metaverse: from real to digital objects

15/DEC/2022, 18:00- 21:00

Un spațiu colectiv, virtual, creat prin convergența realității fizice cu virtualul, obiecte și spații îmbunătățite. Metaversul promite medii pe scară largă și persistente pentru ca utilizatorii să împărtășească experiențe la intersecția dintre fizic și digital. Dacă vom avea o lume 3D digitală, va trebui să o umplem cu lucruri, și nu doar cu o mână de obiecte, vom avea nevoie de suficiente obiecte 3D pentru a crea o lume bogată, vibrantă, plină de obiecte digitale care oglindesc realitatea fizica cu care suntem obișnuiți. Astfel acest atelier prezinta o metoda de a trece obiectele reale în metavers folosind fotogrametria. Prin tehnica fotogrammetriei extragem informații 2D din fotografii și apoi le procesam pentru a obține un obiect 3D.

Marius Hodea este creator de spații digitale, cu focus pe realitate virtuală, în special medii virtuale în relație cu experiența umană. Asistent cercetare în cadrul CINETic București și în curs de finalizare a studiilor doctorale în cadrul Universității Naționale de Artă București, Marius are o experiență bogată în creația VR atât la nivel de design cât și de implementare, contribuind prin activitatea sa la dezvoltarea de idei și tehnici, oferind consultanță în proiecte de cercetare și educație în domeniu și având o activitate artistică prolifică.


ȘTEFAN DAMIAN

Sound design pentru lumi imaginate

16/DEC/2022, 18:00- 21:00

Lumea sonoră în care suntem imersați încă din primele momente de viață ne oferă nenumărate experiențe de ascultare, active sau pasive, pe baza cărora ne formăm reprezentări, asocieri și așteptări perceptuale. Aproape oricine poate recunoaște sunetul unei mașini, ciripitul unor păsări sau sunetul produs de valurile mării.

Astfel de automatisme perceptuale constituie pilonii care ghidează un sound designer atunci când realizează sunetul unui film, al unui joc, sau a unei instalații. Lucrurile, însă, stau diferit atunci când un sound designer concepe sunetul unor lumi abstracte, imaginare, fără corespondent în lumea reală.

Cum ar putea suna o gaură neagră? Dar două figuri geometrice care interacționează? Pe ce se bazează un sound designer în fața unor astfel de provocări? În ce măsură poate prelua anumite asocieri sonore din lumea reală pentru a crea o lume imaginară? Workshopul își propune să pornească o discuție pe baza acestor întrebări, încercând să ofere și câteva potențiale abordări în practica de sound design pentru astfel de lumi imaginare.

Ștefan Damian este un sound designer, compozitor și lector asociat la Facultatea de Film a UNATC I.L. Caragiale. A lucrat ca producător, compozitor, inginer mix, sound designer și interaction designer pentru o varietate de proiecte muzicale, cinematografice și instalații. O parte din subiectele sale de explorare artistică includ metode de sinteză de sunet, spațializare și design de interacțiuni sonore.


GRIGORE BURLOIU

Interacțiune cu StyleGAN în timp real

17/DEC/2022, 12:00- 16:00

StyleGAN este un model deep learning pentru generare de imagini într-un anumit spațiu latent obținut din antrenarea pe o anumită categorie de imagini (e.g. portrete, peisaje, poze cu animale etc). Chiar dacă în ultimii 1-2 ani atenția a fost captată de modelele text-to-image (DALL-E, Midjourney, Stable Diffusion…), modelele tip StyleGAN rămân atractive pentru explorarea fluidă a spațiului. Acest fel de aplicații (latent walk, projection), controlate în timp real, fac subiectul acestui workshop.

Workshop-ul este deschis oricui dar experiența cu Python, PyTorch, Google Colab etc va fi utilă pentru partea practică.

Grigore Burloiu este lector în departamentul Animație și Interactivitate al UNATC, unde coordonează programul de master Tehnologii interactive pentru arte performative și media (ITPMA), în cadrul căruia predă programare creativă și sisteme muzicale interactive.
Grigore dezvoltă sisteme de acompaniament expresiv pentru muzica interactivă, și explorează utilizarea AI în artă – în special pentru sunet și text. A colaborat la numeroase lucrări artistice dintre care CORPUS VIDERUM (Ryan Walsh 2022, cu Hans Brouwer), VIOLIN CONCERTO (Fred Popovici 2021, cu Patricia Kopatchinskaja), LOST INTERFERENCES (Alexandru Berceanu 2021), URBAN DELTA SCAPES (Anne Dubos, IRCAM & CINETic 2019).

Academic: https://orcid.org/0000-0002-9059-9621
Site: https://rvirmoors.github.io/
Code: https://github.com/rvirmoors
Email: grigore.burloiu@unatc.ro


GRIGORE BURLOIU

Folosirea Deep Learning pentru generare de text dialog

17/DEC/2022, 17:00- 19:00

GPT-3 de la OpenAI este cel mai faimos și puternic model generativ de NLP (natural language processing), dar rezultate impresionante pot fi obținute și din modele mai mici, derivate din GPT-2. Acestea din urmă au avantajul că le putem antrena pe propriile dataset-uri (colecții de texte), urmând ca apoi să le plasăm în situații dorite de noi.

În acest workshop voi demonstra cum am creat un chatbot / oracol care răspunde la întrebările user-ului despre viitor bazat pe un set de texte speculative. Puteți folosi aceleași principii pentru a vă crea propriile situații textuale interactive.

Nu sunt necesare cunoștințe de programare. Noțiuni de bază despre deep learning și mediul Google Colab sunt binevenite însă.

Grigore Burloiu este lector în departamentul Animație și Interactivitate al UNATC, unde coordonează programul de master Tehnologii interactive pentru arte performative și media (ITPMA), în cadrul căruia predă programare creativă și sisteme muzicale interactive.
Grigore dezvoltă sisteme de acompaniament expresiv pentru muzica interactivă, și explorează utilizarea AI în artă – în special pentru sunet și text. A colaborat la numeroase lucrări artistice dintre care CORPUS VIDERUM (Ryan Walsh 2022, cu Hans Brouwer), VIOLIN CONCERTO (Fred Popovici 2021, cu Patricia Kopatchinskaja), LOST INTERFERENCES (Alexandru Berceanu 2021), URBAN DELTA SCAPES (Anne Dubos, IRCAM & CINETic 2019).

Academic: https://orcid.org/0000-0002-9059-9621
Site: https://rvirmoors.github.io/
Code: https://github.com/rvirmoors
Email: grigore.burloiu@unatc.ro

Comentariile sunt închise.

Top